Det svære valg af kirker

Apsis i Alsted Kirke. Fotoet er med i bogen "100 ting at se - på Midtsjælland".
Apsis i Alsted Kirke, med den tronende Kristus på regnbuen. Fotoet er med i bogen “100 ting at se – på Midtsjælland”.

Man kunne skrive side op og side ned om danske landsbykirker, men hvis man skal vælge nogle ud, hvad gør man så?

Det spørgsmål måtte Jacob Topsøe stille sig selv under udarbejdelsen af bogen “100 ting at se – på Midtsjælland”. Og et af de kriterier, der endte med at lægge til grund for udvælgelsen, var forekomsten af kalkmalerier i de pågældende kirker.

Kalkmalerier er noget af det, der gør danske middelalderkirker specielle, også i en international kontekst. Andre lande har nok mere markante kirkebygninger end Danmark, men rigdommen af kunst malet direkte på kirkevæggene er et enestående dansk fænomen. Samtidig gør variationen i stilarter, at kalkmalerierne bliver interessante at forske i, og man kan ofte genfinde bestemte træk i malerierne i forskellige kirker.

På Midtsjælland er der en del kirker, der er bygget af medlemmer af Hvide-slægten i sidste del af 1100-tallet, og her minder kalkmalerierne meget om hinanden. F.eks. kan man i rundingen i Slaglille Kirke og Alsted Kirkes apsis finde den tronende Kristus på regnbuen – et motiv, der trækker tråde til den tidlige europæiske kirkekunst.

Kalkmalerierne var i mange tilfælde blevet malet over i løbet af Renæssancen. Men fra slutningen af 1800-tallet begyndte man i stor stil af genfinde og restaurere dem.

Det er ikke alle kirker, der er fulde af kalkmalerier, og en kirke kan jo sagtens være smuk, selvom den ikke indeholder kalkmalerier. Men det giver kirkeoplevelsen en ekstra dimension at gå på opdagelse i denne spændende type middelalderkunst.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *