Det er en kunstners livsværk, man træder ind i, når man besøger Kunstnergaarden i Dianalund. Hele 1027 små og store ting er udstillet her – alt sammen skabt af multikunstneren Lars Saltofte Larsen, der især arbejdede i træ og lavede mosaikker med dyr og mennesker som grundmotiver.
Kun ganske få andre steder finder man værker af ham. Saltofte Larsen var nemlig ikke interesseret i at sælge sin kunst. Indtægter fik han i stedet gennem det landbrug, der hørte til gården – og ved at opkræve 2 kroner og 50 øre i entré for besøg i det konstant voksende galleri.
Som man kan se i den 860 kvadratmeter store samling, tog den autodidakte Saltofte Larsen ofte udgangspunkt i det materiale, han havde mellem hænderne. Et værk kunne bestå i en simpel sten fundet på en af de omkringliggende marker, hvor han blot føjede nogle streger til for at understrege et bestemt motiv, han havde set i stenens form. Men det kunne også være et stort stykke træ, hvis grene blev brugt som arme, ben eller vinger i en tilsnittet træfigur.
Resultatet er en blanding af realisme og surrealisme. Helt abstrakte former er der længere imellem – måske var dette medvirkende til, at han aldrig blev anerkendt som én af de helt store danske kunstnere?
Man bliver ganske stakåndet af at tænke på, hvor meget Saltofte Larsen fik produceret i sit 83 år lange liv. Den mand har virkelig været et energibundt, og hans arbejdsiver hviler stadig over Kunstnergaarden. Værkstedet ser i dag ud, som da han stod der for sidste gang i 1999, og det er ikke svært at forestille sig, hvordan det dagen igennem har lydt af banken og saven og sliben, mens Saltofte Larsen arbejdede. Hans blå lue og hvide arbejdsjakke hænger i øvrigt endnu på knagerækken.
Saltofte Larsen var selv interesseret i at bevare sin samling intakt. Derfor bakkede han kort før sin død op om, at der blev stiftet en fond til videreførelse af Kunstnergaarden. Stedet drives i dag af frivillige – med støtte fra offentlige og private sponsorer.
(Flere fotos fra Kunstnergaarden i bogen.)